Skip to main content

Mijn slogan is ‘Prikkel je zintuigen’ en dat is niet voor niets. We nemen de wereld waar met 5 zintuigen: horen, voelen, proeven, ruiken en zien. Deze combinatie zorgt voor een emotionele ervaring: Jouw beleving van dat moment.

Een voorbeeld:
Je haalt je frisse was uit je wasmachine en snuift even extra diep in tijdens het ophangen. De geur van lavendel brengt je regelrecht terug naar de vakanties in de Franse Provence. Je sluit je ogen en voelt de zon weer tintelen op je gezicht en denkt terug aan de leuke roadtrips die je daar maakte.

Je ziet het kraakhelder voor je, de glooiende landschappen en de frisgroene ranken van de wijnvelden. Je wordt er helemaal vrolijk van en begint dat ene liedje van Stromae te zingen van wat toen steeds op de radio was. Wanneer je ‘s middags je boodschappen doet neem je een stokbrood met kruidenboter mee, voor bij dat lekkere wijntje vanavond. En oh ja, je wasmiddel is bijna op dus neem je weer die lekker geurende Lavendel-fles mee.

Beleving is emotie. Speel daarom met de promotie van je product of dienst in op de beleving die jij je klanten wil bezorgen.

Omdat je nou eenmaal niet alle flessen in de winkel gaat opendraaien om even te snuffelen (hoewel, stiekem doe ik dat wel gewoon) wordt ervoor gezorgd dat de buitenkant je al ‘triggert’ door een mooi etiket en zelfs aan de vorm van de fles wordt een hoop aandacht besteed. Met sprekende kleuren en afbeeldingen die de geur als het ware uitbeelden. We kennen allemaal het merk met het knuffelbeertje, een symbool voor de zachtheid die ze met hun wasverzachter beloven. Hiermee spreken ze ook meteen een duidelijke doelgroep aan: moeders met kleine kinderen, want die knuffel zal toch af en toe eens gewassen moeten worden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan over wasmiddel, maar wat ik wil zeggen is dat je overal prikkels binnen krijgt in de vorm van geur, geluiden en beelden. Die prikkels worden gelinkt aan je herinneringen en brengen je even terug naar die mooie momenten. Dat liedje op de radio brengt je terug naar dat toffe concert, die brownie doet je denken aan dat enorm lekkere toetje tijdens dat romantische weekend weg. Je ziet het weer helemaal voor je!

Beleving is emotie. Speel daarom met de promotie van je product of dienst in op de beleving die jij je klanten wil bezorgen. Zorg voor herkenbare en mooie beelden, en zorg dat je dit consistent doorvoert in je branding, je visuele identiteit. Beleving werkt door in het onderbewustzijn en het kan even duren voordat iemand die beleving koppelt aan jouw product. Maar met een beetje geduld en doorzetting zal dit zeker zijn vruchten voor je afwerpen.

Wil je nou graag advies in wat jij zou kunnen doen om die beleving van je merk goed neer te zetten? Neem gerust contact met me op, ik help je er graag bij.