Tadaaa! Na 8 jaar heeft Jinx Design een nieuw logo en een bijpassende frisse branding!
Bekijk de animatie en lees snel verder waarom ik mijn logo vernieuwd heb!
Het kan soms goed zijn om even met een frisse blik naar je eigen logo en huisstijl te kijken, past dit nog bij jou en bij wat jij met je bedrijf wilt uitstralen? Er is toen je begon met je bedrijf waarschijnlijk een ‘tijdloos’ logo ontworpen, maar echt tijdloos bestaat eigenlijk niet. Net als je kapsel of je kledingstijl, groeit je bedrijf en dus ook je branding met je mee. En als het logo nog hetzelfde kapsel heeft als in de jaren 80…. Tsja, need I say more?
Maar waarom zou je een werkende formule veranderen?
Naast dat jij persoonlijk verandert, ontwikkelt je bedrijf zich ook gedurende de jaren. Je manier van werken verandert, je hebt misschien een ander product gelanceerd of je groeit uit je jasje en hebt een nieuw bedrijfspand. Je klanten groeien ook met je mee en zien het dus ook als jij veranderingen doorvoert in je huisstijl. En dat is ook een belangrijke reden om regelmatig je logo onder de loep te nemen. Want je wilt je klanten ook vooral het gevoel geven dat je met je tijd meegaat en blijft innoveren. En dat hoeft echt niet elk jaar of elk seizoen, net als bij je kleding. Bij mij werd het tenslotte ook pas na 8 jaar een keer tijd.
En een redesign hoeft natuurlijk niet een compleet nieuw logo te betekenen. Alleen een nieuw likje verf of wat kleine aanpassingen in je beeldmerk kan al voldoende zijn. Sterker nog, om herkenbaar te blijven is het verstandig om je logo niet te rigoureus te veranderen. Maar om er in ieder geval wel een link met het oude logo in te laten zien. Zie hier wat voorbeelden van grote bedrijven, heb jij de veranderingen opgemerkt?
”Tijdloos bestaat eigenlijk niet, net als je kapsel en je kledingstijl groeit je branding met je bedrijf mee.
Om mijn eigen logo als voorbeeld te nemen: Mijn oude logo was een vrij duidelijk herkenbaar kattenoog. Toendertijd hiervoor gekozen omdat het oog voor het visuele aspect van mijn vak staat en ik persoonlijk een enorme dierenvriend ben, in het speciaal katten. Dat 1 van mijn katten Jinx heet is dan ook niet geheel toevallig. Wat er eerder was, de kat Jinx of Jinx Design laat ik even in het midden
Ik krijg nog regelmatig complimenten over mijn logo, en toch paste het niet meer bij me. Ik was toe aan een knipbeurt. Het logo is nu wat strakker en abstracter. Meer passend bij deze tijd. Nee, niet tijdloos, maar ik kan er toch weer een poosje mee vooruit. Je kunt er nog steeds een kattenoog in zien. Het oog staat voor visie en is passend bij mijn slogan ‘Prikkel je zintuigen’. Herkenbaar mede door de kleur groen en de ronde vorm: een vloeiende vorm wat staat voor mijn flexibiliteit en no-nonsense manier van werken. De 2 mini-‘oortjes’ zijn een knipoog naar mijn kat Jinx, die is ook zo lekker eigenzinnig. Wat vinden jullie ervan? Ik ben heel benieuwd!
Ik heb in de afgelopen jaren al een aantal redesigns mogen maken. Van alleen een nieuwe kleur en wat tekstuele tweaks, tot aan complete huisstijlaanpassingen inclusief alle uitingen die er maar gebruikt worden bij die bedrijven. Hieronder volgen wat voorbeelden.